Škandál odhalila na jeseň 2015 americká Agentúra na ochranu životného
prostredia (EPA), ktorá obvinila nemeckú automobilku, že do dieselových
vozidiel nainštalovala softvér, ktorý jej pri testoch umožňoval
zamaskovať skutočné hodnoty škodlivých emisií dusíka. VW neskôr priznal,
že po svete jazdí okolo 11 miliónov áut s takýmto softvérom. Ich
majitelia sa domáhajú odškodnenia.
Spolkový súdny dvor v Karlsruhe v utorok zamietol odvolanie nemeckej
automobilky a uviedol, že musí zaplatiť 3300 eur zákazníčke, ktorá si v
roku 2013 vzala úver na kúpu jedného z problematických dieselových
automobilov, vrátane úrokov z pôžičky.
Tento prípad je pritom len jedným z mnohých, ktorým čelí druhá najväčšia
automobilka na svete, v snahe urobiť hrubú čiaru za tzv. aférou
dieselgate. Náklady VW na škandál už presiahli 32 miliárd eur.
Utorkový verdikt sa týkal zákazníčky, ktorá si kúpila ojazdený VW Golf
na úver od VW Bank, dcérskej spoločnosti koncernu. Po vypuknutí škandálu
vrátila auto a požiadala o náhradu škody. Volkswagen však nebol ochotný
zaplatiť aj úroky z úveru.
Koncern v utorok vyhlásil, že tento verdikt nemožno uplatniť na všetky nákupy vozidiel, ktoré boli financované z pôžičiek.